top of page
HangingVases
part of..................
design year..........
PlexiWorkshop
2016
Met het ontstaan van de bezitsdrang van de (binnen)bloem kwam de behoefte aan een houder, een container of een vaas, waardoor dit object een belangrijke cultuurdrager werd.
Maar al te graag spelen ontwerpers sindsdien het verleidelijke spel dat bestaat uit het ontwerpen van een object dat geen primair levensbelang dient; zoals een vaas dus?
Immers zonder een strikt en / of complex “programma” voelen ontwerpers zich vaak vrij om met een swingende, levendige en “grenzeloze” designhand op zoek te gaan naar een persoonlijk designgenie. Niet zelden overstemt de vaas de bloem.
Stel je hypothetisch voor dat de vorm van een vaas een efficiënter gebruik van bloemen zou kunnen uitlokken. Immers het is toch duidelijk dat we de bloem op diens natuurlijke hoogtepunt doden. Als er dan toch al zo een hoge prijs betaald wordt, dan lijkt efficiënt bloemgebruik een morele verplichting?
Daarmee laten we de eenvoudige wereld van het uitbundige boeket achter ons. Dat extaseboeket dat vooral de macht en rijkdom van de eigenaar wil illustreren; een seriemoordenaar dus.
Overigens als straf voor een dergelijke verspilling verliezen we de kwaliteit van de individuele bloem, waar we van nature toch zo dol op blijken te zijn, makkelijk uit het oog.
Kan een vaas ons (desgewenst metaforisch) helpen te ervaren wat we missen als we verblind raken door overvloed?
With a flower arrangement comes the need for a vessel, a container or a vase, thus making these items important carriers of culture.
And subsequently, many designers play the gilded game of designing pieces that do not serve a primary use in life - like a vase?
And wow! Without a strict and / or complex so-called programme, designers often feel free to search for their personal genie with a swinging, vibrant and borderless hand.
But imagine that the shape of a vase could provoke a more efficient use of flowers. Since it is obvious that we kill the flower at its natural peak for the use in our vase, efficiency seems a moral obligation.
By doing so we leave behind the simple world of the exuberant bouquet that above all wants to showcase the power and wealth of its owner - a serial killer. That serial killer will, as a punishment for being so wasteful, easily miss the quality of the individual flower we innately seem to adore so much.
Can vases, as a metaphor, help us to experience what else we miss when being blinded by abundance?
bottom of page